Sukces, jaki jest osiÄ…gany w zakresie komunikacji zależy od bardzo wielu czynników. Jest to miÄ™dzy innymi takie formuÅ‚owanie informacji, aby odbiorca rozumiaÅ‚ jÄ… w taki sam sposób, jak jÄ… rozumiaÅ‚ nadawca. MożliwoÅ›ci jakie daje w tym zakresie znajomość metod NLP to nie tylko wÅ‚aÅ›ciwe formuÅ‚owanie wiadomoÅ›ci czy poleceÅ„, ale również rozpoznawanie i wÅ‚aÅ›ciwa interpretacja sygnaÅ‚ów niewerbalnych, które mogÄ… być wykorzystywane jako "odpowiedź". NLP jest opartym na praktycznych doÅ›wiadczeniach modelem komunikacji miÄ™dzyludzkiej i jej ksztaÅ‚towania. W treść nazwy wchodzÄ… trzy czÅ‚ony, które w przybliżeniu można wyjaÅ›nić jako: N - neuro - doÅ›wiadczenia zmysÅ‚owe, takie jak: widzenie, sÅ‚yszenie, dotyk i czucie, smak i zapach (jako, że neuron jest skÅ‚adnikiem systemu nerwowego i mózgu, które to sÄ… odpowiedzialne za odbiór wszelkich bodźców), L - lingwistyka - nauka o jÄ™zyku. JÄ™zyk i mowa umożliwiajÄ… opisywanie naszych doÅ›wiadczeÅ„, a na podstawie używanych sformuÅ‚owaÅ„ możemy uzyskać informacje, jak dana osoba myÅ›li. P - programowanie - czyli dziaÅ‚anie w celu uzyskania okreÅ›lonych efektów. NLP stwarza możliwoÅ›ci percepcji i interpretowania nieÅ›wiadomych reakcji. NLP wyjaÅ›nia, jak powstaje nasz osobisty obraz rzeczywistoÅ›ci, który dla każdego z nas jest nieco inny. Pozwala na zrozumienie, w jaki sposób "zewnÄ™trzna rzeczywistość" jest przerabiana w Å›wiadomoÅ›ci i nieÅ›wiadomoÅ›ci na "wewnÄ™trznÄ… mapÄ™ rzeczywistoÅ›ci". NLP wyjaÅ›nia w jaki sposób sygnaÅ‚y nieÅ›wiadomoÅ›ci (werbalne i niewerbalne) sÄ… przez Å›wiadomość rozumiane lub interpretowane. NLP zawiera duży arsenaÅ‚ technik interwencyjnych, umożliwiajÄ…cych korygowanie subiektywnej percepcji. NLP jest opartym na praktycznych doÅ›wiadczeniach modelem komunikacji miÄ™dzyludzkiej i jej ksztaÅ‚towania. Dobra i jasna komunikacja jest podstawowym warunkiem udanych kontaktów. NLP wprowadza dla takiego kontaktu pojÄ™cie - rapport (rapport - ang. połączenie, kontakt). W przypadku dobrego rapportu powstaje miÄ™dzy osobami rodzaj wiÄ™zi i wzajemnego zrozumienia. Ważne jest tutaj zauważenie, jaki typ percepcji reprezentuje rozmówca. Kolejnym krokiem dobrej komunikacji jest pacing (ang. - iść razem). W NLP oznacza to dostosowanie siÄ™ do rozmówcy. Po nawiÄ…zaniu kontaktu na tym poziomie można przystÄ…pić do prowadzenia rozmowy do celu. Bardzo pomocne w uzyskaniu efektywnej komunikacji jest tzw. kotwiczenie, które opiera siÄ™ na odruchu PawÅ‚owa. Polega ono na kojarzeniu pewnych sytuacji z bardzo konkretnymi bodźcami - np. sÅ‚yszÄ…c ulubionÄ… melodiÄ™ sprzed lat (dawno zapomnianÄ…) przypominamy sobie odczucia, które jej towarzyszyÅ‚y i przez moment te odczucia odbieramy jako realne "tu i teraz". W naszym życiu mamy do czynienia z wieloma kotwicami, które zostaÅ‚y naÅ‚ożone wizualnie, audytywnie czy przez dotyk (kotwiczenie kinestetyczne). UmiejÄ™tność rozpoznania negatywnych "kotwic" w miejscu pracy czy zamieszkania umożliwia ich neutralizacjÄ™, a tym samym bardziej Å›wiadome i efektywniejsze dziaÅ‚anie. |